İnternet Dahileri ve Başarı hikayeleri

Birçoğumuz web işi ile ilgileniyoruz. Peki bu alanda başarılı olan insanlar kimler. Kim neyi başardı. İnterneti internet yapan insanlar kimler. Bunlar hakkında bilgiler vereceğiz bu yazımızda. Düşünün ki birçok insan interneti olmadan yaşayamaz hale gelmiş. Bu söylediğim konu web ile çok haşır neşir olanlar tarafından çok rahat anlaşılır bir konu. Online oyun oynayan birisi yemek arası vermekten bile geri kalabiliyor. Hemen hızlıca ekmek arası birşeyler ve tekrar oyuna… Sonra yine birçoğu facebook olmadan ne yapacağını bilemiyor. Google ve diğer servisleri olmasaydı ne yapardık. Peki ya bu siteleri kuranlar interneti değiştiren ve değerlendiren insanlar kimler?

İlk olarak tabiki Google üzerinden gitmek isterdim fakat öyle yapmayacağım. Çünkü bu web işlerinin kurucusu “internetin babası” ‘ndan başlamak istiyorum.

Sir Tim Berners-Lee (World Wide Web)


1989 yılında bir dil (HTML) geliştirdi ve dünya çapında bir ağ kurma fikri edindi. Büyük bir bilgi paylaşım ağı kurdu ve adına da www dedi. Dünyanın en büyük ağını kurdu bu bilgisayar profersörü. Ve şimdi geldiğimi noktaya bakın. İnternetin babası olarak kabul edilmekte haklı sanırım. 1990 da ilk ağ tarayıcısını yazdı. 1994 yılında W3C‘yi kurdu. Halen de başında bekliyor. 🙂 Öyle bir insan ki 2004 yılında insanlığa faydası dolayısı ile ingiltere kraliçesi tarafından “sir” ünvanı aldı. Hakettiğini düşünüyorum. Sir Tim Berners-Lee hakkıda ve kurduğu WWW hakkında detaylı bilgiyi wikiden okuyabilirsiniz.

Larry Page ve Sergey Brin (Google)


Google herkesin bildiği gibi dünyanın en büyük arama motoru. Tabi webmaster arkadaşlar google ‘u daha farklı yönleriyle ve servisleriyle de biliyor ve takip ediyorlar. İsim anlamı Googol dan gelmektedir. Matematikte kullanılan bu terim 10100 olarak bilinir. Biraz imla oynaması ve google karşınızda.
Bu iki insan Stanford Üniversitesinde doktora adayı kişilerdi. Üniversitede “Google Guys” olarak anılıyorlardı. İlk olarak, 4 Eylül 1998 tarihinde özel bir şirket olarak kuruldu ve 19 Ağustos 2004 tarihinde halka arz edildi. Şirketin sloganı “Don’t be evil” olarak dillendirildi. Bu slogan gayri resmi olsa da aslında beğenilmekte. Arama motorlarının sıralama değerlerini eleştirip daha iyisini yapmaya karar verdiler. İlk zamanlar arama motorları aranan kelimenin yazı içerisinde ne kadar geçtiği ile sıralama yapıyordu. Google ile bu kriterler öylesine büyüdü ki işte SEO isimli kavram doğdu. Misyon olarak kendilerine belirledikler bir şey var. Buna ne kadar sadık olduklarını bilemiyorum fakat misyon; “dünyadaki bilgiyi organize etmek ve bunu evrensel olarak erişilebilir ve kullanılabilir hale getirmek”. Larry Page, Sergey Brin, ve Eric Schmidt, 2024 yılına kadar 20 yıllığına Google’da birlikte çalışmak üzere anlaşmışlar. Çok değerli satın almalar ile web dünyasında öyle büyüdüler ki neredeyse herkes internete girdiğinde inat etse bile kesin bi google şirketine başvuruyor. İlk olarak kullandıkları alan adı ismi ise google.stanford.edu dur. Yani stanford üniversitesi subdomaini üzerine kurulmuştu. Şirket hakkında daha fazla hikayeye wikipedia google sayfasından ulaşabilirsiniz.

Mark Zuckerberg (Facebook)


Tam ismi Mark Elliot Zuckerberg. 14 Mayıs 1984 Newyork doğumlu. Birçoğunuzla yaşıt ve hatta daha genç. 2004 yılında Harvard Üniversitesinde öğrenci iken düşündüğü harika bir sosyal ağ projesi ve kendisinin de yazılımcı olması sayesinde kurmayı başardı. Şimdilerde şirketinin başında ve zamanın büyük bir bölümünü facebook ofislerinde çalışarak geçirdiği söyleniyor.
Mark Zuckerberg ve Facebook hakkkında detaylı bilgiler wikide.

Matt Mullenweg (WordPress)


İnternet sitelerini yöneten arkadaşların gözde scripti wordpress’in kurucusu bu arkadaş. Yine birçoğumuzun kullanıdığı olmazsa olmaz eklenti akismet de bu elemanın ellerinde çıktı. Mükemmel kodlanmış ve halen geliştirilmeye devam eden şaheser bir sistem. Bunu gelişmesine bağlı olarak söylüyorum. Bedava (free system) olması da cazip kılıyor. Birçok kişi tarafından geliştirilmesi ve eklentiler ile desteklenmesi de webmasterler arasında fenomen olmasına yetiyor. Saygı duymak lazım, sayesinde birçok kişi güzel siteler kurdu. Şu an bulunduğunuz sitemizin scripti de wordpress.
Matt Mullenweg ve WordPress hakkında daha geniş hayat hikayesine ihtiyaç duyanlar wikiye bakabilirler.

Bram Cohen (BitTorrent)


İlgilisi için çok başarılı bir ağ kurduğu tartışılmaz. Download kavramına farklı bir boyut kazandırdığı kesin. Torrent kavramı belki bazılarımız için yenidir. Aranızda denemeyenler varsa kesinlikle denesin fakat şu kurala dikkat etmelisiniz. Toplu kullanılan internette torrent açmak yasaktır. Yani bu bir etik kuraldır. 🙂 İnternet bağlantınız üzerinden, ağ üzerindeki aynı dosyaya sahip kimselerin paylaşmaları sonucu birçok kişiden aynı anda download yapar. Bu da download hızını maximum kullanmaya neden olur. Toplu internet kullanılan yerde bağlantıyı sömürdüğü için etik olarak yasaklanmıştır. 🙂 Daha fazla merak edenler Bittorrent wiki den detayları okuyabilirler.

Pierre Omidyar (eBay)


İnternetten satışların yeni başladığı bir dönemde yine internet üzerinden açık artırma ile ürün satışını düşünmüş ve eBay‘i kurmuştur. Ülkemizdeki açık artırma sitesi olan gittigidiyor.com sitesinin de hissesini satın almış ve türkiye pazarına da bu şekilde girmiştir. Buyrun daha detaylı eBay hikayesi de wikiden geliyor.

Mike Morhaime (Blizzard Entertainment – World of Warcraft)


Yazı başında online oyun çılgınlığına örnek vermiştim. En popüler oyun da bu sanırsam. Bu oyun da Mike kardeşimiz kodlamış. Genel olarak da fenomenleri WoW olarak isimlendiriyorlar, yani kısaltıyorlar. Gerçekten devasa bir yapıya sahip. Oyunu hiç oynamadım fakat bir zamanlar ev arkadaşım yukarıdaki örneğin sahibi olduğu için biraz inceleme fırsatım oldu. Gerçekten çok detaysal sistemler ile kuşatılmış. Zaten bu nedenle de halen oynanabiliyor ve insanları kendine bağlıyabiliyor. Grafikleri çok karmaşık. Fazla bulaşmamanızı tavsiye ederim. Bulaşmış olanları da Allah kurtarsın diyelim. 🙂 Bana bişey olmaz detaylar lazım derseniz de buyrun World of Warcraft wiki sayfası bu tarafta.

Chad Hurley ve Steve Chen (YouTube)


Bilmeyen yoktur youtube ‘u. Yine garaj projesi olan bir online video izleme sitesidir. Dünyanın en büyük video paylaşım sitesidir. Kuran bu elemanlar da Paypal çalışanıymışlar. Sonra da zaten 2006 yılında Google satın aldı. Şimdilerde google kontrolünde hayatına devam ediyor. Slogan olarak da kendilerine “Broadcast Yourself (Kendini Yayınla)” belirlemişler. Tube kelimesi televizyon tüplerinin elektronikteki sistem adından geliyor (Cathode ray tube). Steve Chen, Chad Hurley ve Jawed Karim videoların e-mail üzerinde yollanılamaması üzerine 15 Şubat 2005‘te kuruldu fakat parasal problemler sebebiyle ilk video 23 Nisan 2005‘te Jawed Karim tarafından yüklenmiştir. Siteyi google’a sattılar ve geliri (1,65 milyar dolar) youtube çalışanları arasında pay edilmiş. Ne kadar güzel bir düşünce değil mi. Benim hoşuma gitti açıkçası. Detaylı bilgiler YouTube wikide sizlerle.

David Filo ve Jerry Yang (Yahoo)


Yahoo ilk zamanlar arama motoru olarak kurulmuştu. Şimdilerde çok güçlü bir portal olmasının yanı sıra birçok servisi (online mesajlaşma, video, e-mail vs) ile de webde seyrini sürdürüyor. Bir zamanlar en çok ziyaret edilen site konumunda idi. Lider olduğu zamanlar günlük hiti 3 milyar dı. Şimdilerde hiti 7 milyar olmasına rağmen en çok ziyaret edilen 7. sıra konumunda. Biz türkler çok fazla kullanmasak da Amerika da halen ağırlığı hissediliyor. Büyük patronların uzun zaman önceden beri satın almak için gözüne kestirdikleri yahoo halen satılmadı. İlk ciddi teklifini Microsoft’tan aldı. 2008 yılında alınan bu teklif 44,6 milyar dolardı ve yahoo tarafından reddedildi. Şimdilerde Google’un satın alma girişiminde bulunacağı söyleniyor. Fakat ne kadar doğru haber bilemiyorum. Ancak kesinlikle yahoo’yu istedikerini biliyoruz. Çünkü satın alan web üzerinde gerçekten kendi dengesini değiştirecektir. Özellikle microsoft satın alırsa google’a karşı en büyük kozu olacaktır hiç şüphesiz. Ama google alırsa da artık nasıl bir konuma gelir aklım almıyor.

Jack Ma (Alibaba)


Alibaba.com internete adım attığım ilk yıllar çok ilgimi çeken bir siteydi. Gerçekten sürekli karşıma çıkıyordu. Sürekli merak uyandırıyordu fakat ne sitesi olduğunu anlamam biraz uzun sürmüştü. Çok büyük bir çevrim içi satış piyasasıdır. 200 den fazla ülkeden şirketler e-ticaret anlamında faaliyet göstermektedirler. Öyle ki 2004 yılında Yahoo şirketin %40 lık bir hissesini satın almıştır. Bu da yahoo’nun bu işleri asla bırakmayacağı ve kalıcı olmak için büyük adımlar attığının bir göstergesidir. 1999 yılında kurulan bir sitedir.

Jeff Preston Bezos (Amazon)


Amazon.com e-ticaret anlamında ilk kurulmuş site olup şu an dünyanın en büyük internet üzerinden alışveriş sitesidir. İsmini amazon nehrinden aldığını söylemeye sanırım gerek yoktur. 🙂 Jeff kardeşimiz bu işlere internet üzerinden kitap satışı ile başlamıştır. Epey bir yol kat etmiş ve bu ticaretini farklı ürünlerle geliştirmiştir. Ancak vazgeçilmezi olan kitap satışını son yıllarda öylesine derinleştirmiştir ki satış oranlarını artırıp kar üstüne kar etmiştir. Kindle denilen bir e-kitap okuyucusu hayata geçirip satışını yapmıştır. Şimdilerde en çok satılan ürünüdür. Bu ürün için tabiki bir de e-book sektörüne el atılması gerekiyordu. Tabiki bu da yapılmış ve öylesine büyük bir ebook arşivi de okurların hizmetine açılmış site üzerinden satışına başlanmıştır. Yani ebook satışının da ilklerindendir. Jeff abimiz o kadar akıllı biridir ki sakın ha elinden gelenin amazon.com olduğunu düşünmeyin. Alexa.com, a9.com, 43things.com, Audible.com ve IMDb gibi çok büyük internet şirketlerinin de ayrıca sahibidir. Bu siteleri tek tek anlatmaya sanırım gerek yok. Merak edenler google ‘a yazdığında yeterli dökümanı bulacaklardır.

Jack Dorsey (Twitter)


Twitter da diğerleri gibi bir sosyal ağ sitesidir. Ancak kendini mikroblog olarak niteler. Öylesine basit bir temel anlayış üzerine kurulmuştur ki kullanan insanlar çevre edindiklerinde basitliğinden dolayı tekrar kullanmaya başlamışlardır. İnternet üzerine bir mesaj bırak okusunlar mantığı ile çalışır. Kendinden bahsedersin, yaptığın son şeyden bahsetmek moda olmuştur. Bu yazacaklarını fikirlerini, duygularını yanlızca 140 karaktere sığdırmak zorundasın. Mesajlaşma geleneği çok büyük boyutlara ulaşan 160 karakterlik mesajlar göndermeye öylesine adapte olmuş Türkiye de bu siteyle çok ilgileneceği belli idi. Türkiye’de henüz ne olduğu bile bilinmiyorken bunun farkına varmıştım. Bu ne yaw herşey yazılmaz kim uğraşacak hem de 140 karakter diyenler vardı. Şimdi baktığımızda birçok kişi, ünlü, kuruluş, firma twitter hesabı olmak zorunda gibi bişey. Ha şunu da belirteyik ki ben hiç twitter kullanmayı öğrenemedim/beceremedim. 🙂 Yeni sistemler ile bir gelişim sürecinde olduğunu da belirtelim yeri gelmişken.
Çok daha detay merak edenler Twitter wiki ‘den bakabilirler.

Jimmy Wales (Wikipedia)


Şimdi de gelelim wikipedia ya. Nam-ı diğer wiki. Benim çok sevdiğim ve başarılı bulduğum eline bu dalda su dökülemeyeceğine inandığım bir websitesidir. Çoklu kullanıcı prensibi ile bilgi paylaşımı yapılan bir platformdur. Üzeirndeki bilgiler sürekli değiştirilebilir olduğundan yazılan bilgiler genelde doğrudur. Bunun yanında bazı gruplarca manupile edilerek yanlış bilgiler de yayınlanabilmektedir. İnternet ansiklopedisi (özgür ansiklopedi) sloganı ile yayın hayatını sürdürmektedir. Yukarıdaki yazılarıma da bakarsanız neredeyse tüm ithafları wiki ile yapmaya çalıştım. Kendileri hakkındaki bilgilere de yine wikipedia wiki ‘den bakabilirsiniz. Zaman zaman bağış toplanır ve yaşamını yapılan bağışlarla devam ettirir. Dünya çapında milyon dolarlar bağış toplar. Ancak değecek bir yapıda olduğunu insanların böyle bir güncel ansiklopediye ihtiyaç duyduklarını da belirtmek isterim.

Umarım keyifli bir yazı olmuştur. Buraya kadar sabırla okuyan ziyaretçilerimize teşekkür ederim. Kimilerinin başarı hikayelerine değindik kimisininkinin ise yüzeysel geçtik. Ancak verdiğimiz bağlantılar ile meraklısı arkadaşlar detaya ulaşacaklardır. Bundan sonra web sitemizde web girişimleri hakkında da paylaşımlar yapmaya çalışacağız. Web dünyasında yapılan gelişmeleri acizane paylaşmaya gayret edeceğiz.

“İnternet Dahileri ve Başarı hikayeleri” 3 yorum yapıldı.

  • Gerçekten çok yararlı güzel bir yazı olmuş. Teşekkürler…

  • Böyle başarılı girişimciler ve onların başarı hikayeleri insana ilham veriyor.

  • Peki , acaba izlesene , wix gibi sitelerin hikayeleri neler ?

Yorum Yapın

Müslüman müslümanın kardeşidir. Ona zülmetmez ve onu yalnız bırakmaz zulme teslim etmez. (H.Ş.)